Wat is het beste Cabrio Windscherm

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat het afhangt van verschillende factoren. Toch kunnen we u een heel eind op weg helpen door het uitlichten van een aantal zeer belangrijke product eigenschappen van een windscherm. Van belang zijn de volgende eigenschappen:

  1. Materiaal windscherm en windschermgaas
  2. Pasvorm
  3. Afwerking en bevestiging

 

   

Het doel van het cabrio windscherm

Om te kunnen bepalen wat een goed windscherm nou echt goed maakt, moeten we eerst de voordelen van het windscherm benoemen.

Doordat uw voertuig naar voren rijdt onstaat er een windstroom. De wind zal via uw motorkap en voorruit over de auto gaan en keert via de achterzijde weer terug richting de cabine. Vooral bij hoge snelheden zal de windturbulentie toenemen. Een goed cabrio windscherm vermindert de turbulente lucht die ontstaat door het rijden met het open dak. Een windscherm vangt deze wind op. Zo voorkomt u een stijve nek en warrige haardos. De cabrio rit wordt stiller en comfortabeler, met een goed windscherm kunt u zelfs bij lagere tempraturen nog open rijden. 

Een windscherm is ontwikkeld om de luchtstroom te doorbreken, niet om deze te blokkeren. De luchtstroom wordt afgewend met als gevolg een plezierigere rit, minder lawaai en minder kou tijdens het rijden met het dak open.

 

 

Materiaal windscherm gaas

Het gaas is het belangrijkste onderdeel van een windscherm. Het soort gaas dat gebruikt wordt heeft grote invloed op de effectiviteit van het scherm. Een goed windgaas heeft een gewicht van 50g/m2 en maasgrote van 1mm, zo houdt bijvoorbeeld een kippengaas bijna geen wind tegen.

Het juiste materiaal zorgt voor een wind- en geluidreductie tot wel 80%. Door gebruik te maken van 100% polyester windgaas, rekt het gaas zelfs een beetje op. Hierdoor wordt de wind optimaal opgevangen. Het is belangrijk dat de wind wel door het gaas kan en daarbij vertraagd wordt. Een volledig dicht windscherm, of een windscherm met een te kleine maasgrote kan het scherm doen vibreren.

 

 

 


Een goed windscherm heeft een gaas met een maasgrote van 1mm en een gewicht van 50g/m2 (rechts).

 


De pasvorm van een windscherm: linker scherm is krom, rechter windscherm is strak en recht.
 

Pasvorm cabrio windscherm

De pasvorm is uiteraard ook een belangrijk aspect bij het vergelijken van de verschillende aanbieders. U zoekt een windscherm dat mooi aansluit. Een windscherm met een slechte pasvorm kan storend zijn tijdens het rijden. Dit omdat het kan gaan rammelen, of omdat het onvoldoende functioneert en te weinig wind reduceert, waardoor het scherm nutteloos is geworden.

Waar moet u dan op letten bij het vergelijken?

Als voorbeeld kunt u de volgende vragen stellen:

  1. Kan de cabriokap geopend worden met het windscherm op zijn plaats?
  2. Sluit het windscherm goed aan langs het interieur?
  3. Maakt het windscherm gebruik van originele montagevoorbereidingen?
  4. Sluit de bevesting het windscherm goed op in het interieur, zo min mogelijk speling.

 

 

Montage in de cabrio

Hoe wordt een windscherm bevestigd? Dat verschilt per type cabriolet, maar binnen deze bevestigingstypen zijn ook verschillende uitvoeringen op de markt. Denk daarbij aan verschillen in kwaliteit, toepassing en afwerking. Ook de moeilijkheid van de montage is van belang. Geeft de leverancier een duidelijke handleiding? Hoelang duurt de montage? Is de montage uitvoerbaar door één persoon? Tal van vragen die bepalen of u het juiste windscherm hebt.

In veel gevallen is het type montage al door de autofabrikant bepaald. Daar waar veel klassieke cabriolets een houdersysteem hebben, zoals bijvoorbeeld een Mercedes W113 Pagode. Zijn er ook automerken met een kant en klaar klemsysteem, zoals bijvoorbeeld de huidige BMW modellen. Tot slot zijn er cabrioletten met een combinatie van het klemsysteem en houdersysteem.

Verschillende bevestigingsmethoden:

  1. Klittenbanden om rolbeugels.
  2. Kliksysteem met uitschuifpennen (is uw cabrio al voorzien van bevestigingsdoppen?).
  3. Houdersysteem.
  4. Spanbandensysteem.
  5. Combinatie van hierboven genoemde.

Het is hierdoor dus belangrijk dat het montagesysteem naadloos aansluit met het systeem van de autofabrikant. Is het niet perfect aangepast aan dit systeem, dan bestaat de kans dat het windscherm beschadigingen kan aanbrengen aan het interieur, of dat het kan schuiven en rammelen tijdens het rijden.

 


2 Kliksystemen, beiden met een andere afwerking, rechts is ge-designed en fraai weggewerkt.


Een hoogwaardige bevestiging (rechts) is fraai weggewerkt en zorgt voor een stevige montage.

 

 


Een recht afgeknipt leder, met dubbele stiknaad (rechts) klittenbandbevestiging is van een breed materiaal en is extra stevig gemonteerd aan het scherm.


Kliksysteem met uitstekende delen (links) versus een kliksysteem met weggewerkte pinnen (rechts).
 

Afwerking van het windscherm

De afwerking van het windscherm verklapt in veel gevallen de kwaliteit van het windscherm, de afwerking is daarnaast het eerste wat opvalt bij het vergelijken van windschermen. De kwaliteit, het vakmanschap en de gebruikte materialen zijn met het blote oog goed te zien. De daadwerkelijke werking zult u nog moeten ondervinden.

U zoekt naar een kwalitatieve afwerking die vergelijkbaar is met het interieur van uw cabriolet. Denk daarbij aan het materiaal dat gebruikt wordt, het stiksel, de kleur en de dikte van het materiaal. Een hoogwaardig windscherm is strak afgewerkt, heeft een sterke (dubbele) stiknaad, heeft geen uitstekende delen en is van hetzelfde kwaliteit (en kleur) materiaal gemaakt als uw interieur.

Onderhoud van het windscherm

Zeker het vermelden waard, hoe dient u het windscherm te onderhouden? 

Inmiddels gebruikt u het windscherm een tijdje en kan het windscherm vuil worden van de ritjes met open dak, of zitten er vette vingers op het leer omdat u het scherm in en uitklapt. 
Een goed windscherm is nagenoeg onderhoudsvrij. Het meest voordehand liggende, hij wordt stoffig. Dit kan voorkomen worden door het windscherm op te bergen in een tas wanneer het scherm niet in de cabrio gemonteerd is. Deze tas kunt u op maat kopen en zorgt ervoor dat het scherm netjes en schoon blijft. Mocht het windscherm toch vies worden kan het afgenomen worden met een licht vochtige doek, laat het scherm niet opdrogen in de brandende zon!.

Het scharnier van het verticale gedeelte wil na jaren van gebruik soms wat losser gaan zitten. In dat geval kun je de (eventueel aanwezige) plastic dop aan de zijkant loshalen en de onderliggende bout aandraaien. Zo kan het windscherm er weer voor jaren tegenaan!

Soms kan het windschermgaas na verloop van tijd wat gaan "golven". De continue spanning tijdens het rijden zorgt dat het gaas plaatselijk wat kan oprekken. Dit is te verhelpen door met een warme föhn (niet heet) de golven uit het windgaas te verwarmen.